Hoe krijg je een gedemotiveerde medewerker weer enthousiast?

Door: Milla van der Laar - HRM Support op 20/09/2016 om 15:14:54

Elke manager krijgt er vroeg of laat mee te maken; ‘de gedemotiveerde medewerker’.  De medewerker komt te laat, ontloopt leidinggevende en collega’s, zijn of haar gezicht staat op half zeven en de productiviteit daalt.  Frustratie of onvrede kent vele oorzaken en kan uit werk of privé voortkomen. Wat de oorzaak ook is, voor de manager is het zaak om een gedemotiveerde medewerker snel weer enthousiast te krijgen in het werk. Hoe? We geven je een aantal tips.

1)      Confronteer
Als manager moet je met een open, niet aanvallende houding op onderzoek uit. Her-  en erkent de medewerker zijn gedrag? Geef de ruimte om te reageren, maar stel wel duidelijk grenzen met betrekking tot functioneren en gedrag.

2)      Check de fit met de functie
Ga na of de fit met de functie nog wel juist is. Sluiten de persoonlijkheid en stijlen van de medewerker wel aan bij wat wordt gevraagd in de functie? Zet een persoonlijkheids- en werkstijlentest in voor een objectieve meting of breng het Octogram Talentenprofiel in beeld om gelijk met concrete tips aan de slag te gaan!

3)      Actieve hulphouding
Heeft de medewerker te kampen met privéproblemen die zijn werkhouding negatief beïnvloeden, neem dan een actieve hulphouding aan. Zijn het relatieproblemen, beveel dan een goede relatietherapeut aan. Zorgen financiële issues voor slapeloze nachten, stuur de medewerker door naar een instantie die hulp biedt. Natuurlijk moet er een scheidslijn tussen werk en privé blijven, maar een goede werknemer wil je behouden, dus is het je taak om te helpen bij het oplossen van problemen.

4)      Loopbaan coaching
Wanneer frustratie ontstaat omdat dingen in het werk niet helemaal lekker lopen, kan coaching uitkomst bieden. Zet de manager of een externe coach hiervoor in. Loopbaan coaching kan eventueel leiden tot een functie buiten de organisatie. Je verliest de medewerker, maar soms is dat de beste optie.

5)      Mediaton bij onderlinge conflicten
Wanneer frustratie het gevolg is van een conflict tussen medewerkers, kan de manager soms niet meer doen dan de partijen oeverloos aanhoren en hun gal laten spuwen. Klaart dat de lucht niet, dan bereikt een mediator misschien meer.

6)      Ontslag
Een positieve benadering verdient altijd de voorkeur, maar soms heb je alles -tevergeefs- geprobeerd en is ontslag onvermijdelijk. Laat je daarbij niet leiden door de ontslagkosten. Iemand aanhouden die niet functioneert, kan anderen aansteken en dat is uiteindelijk veel kostbaarder dan een ontslagregeling.

Conclusie
Een werknemer blijft altijd verantwoordelijk voor zijn eigen handelen, maar als werkgever behoor je te helpen en je medewerker te begeleiden. Met coaching, een open benadering en de inzet van tests krijg je een hoop zaken boven tafel om van een gedemotiveerde medewerker een enthousiaste medewerker te maken. Wij adviseren u graag !






bron: Onlinetalentmanager